טיפול בילדים על קשת האוטיזם

טיפול בילדים על קשת האוטיזם דורש נסיון רב וכן ידע נרחב ועדכני המתייחסים באופן יחודי לעבודה עם ילדים אלו. ילד על קשת האוטיזם מזמן אתגרים למטפל ברמות שונות, הן בהתמודדות כאן ועכשיו במפגש עצמו, הןבחשיבה על הילד ועבור הילד מתוך הבנה רחבה והן באפשרות אכן לקדם אותו לאור מטרות הטיפול שנקבעו.
המפגש עם ילדים על ספקטרום האוטיזם מזמן פערים בין מה שנראה ובא לידי ביטוי בהתנהגות לבין מה שאולי לא נראה אבל יתכן מאוד שישנו ולא יכול לבוא לידי ביטוי. במפגש שלנו עם ילד על קשת האוטיזם אנו מניחים קיומו של עולם פנימי שיכול להיות עשיר, משמעותי ומתקיים על פי הקשרים מחשבות וחוקיות משלו. על כן עולה צורך לסייע לילד להיות מובן ולתת לעולמו הפנימי מקום וביטוי. (צוות מדריכות רב"ע, עמותה לילדים בסיכון).
הנסיון הרב בעבודה הטיפולית מאפשר לצוות לא רק לחבור לנקודת ההתחלה שבה הילד נמצא ולצעוד איתו את השלבים שיקדמו אותו, אלא גם לדעת מנסיונו מה יכולה להיות תמונת העתיד האפשרית שאליה ניתן לשאוף ולהגיע. ילדים על הספקטרום צריכים לעיתים שקודם יציבו עבורם יעדים ואז יחפשו יחד איתם  את הדרכים להגיע ליעדים אלו.

ישנה תמימות דעים בקרב מטפלים המתמחים בתחום האוטיזם באשר למספר היבטים בטיפול בילד על ספקטרום האוטיזם:

1. טיפול אינטנסיבי, רציף בילדים על הספקטרום שנושא אמונה ביכולת שלהם, יכול לשנות באופן משמעותי את מצבם ולהביא להתקדמות. כיום יש מחקרים שמחזקים הנחה זאת ומדגישים שההתקדמות אינה פרי של גישה טיפולית מסויימת אחת. התקדמות מדידה נמצאה הן בגישות התפתחותיות והן בגישות התנהגותיות. הדגש הוא באינטנסיביות.  זאת אחת הסיבות שהילדים זכאים לסל טיפולים אינטנסיבי הכולל שלושה טיפולים בשבוע עד הגיעם לבגרות.
יש אמנם חשיבות להתערבות בגיל צעיר, יחד עם זאת ישנו תעוד נרחב של מקרים, בהם פריצות דרך משמעותיות התקיימו דווקא בגילאים מאוחרים יותר, כך גילאי 8,9  ואף בגילאי 12,13.

2. טיפול בילד על הספקטרום דורש מערך טיפולי ולא טיפול יחיד.  טיפול יחיד או מטפל יחיד לא משנה עד כמה הוא מקצועי, אינם יכולים לתת מענה שלם לילד עם קשיים מורכבים ונרחבים. רצוי שהמערך יכלול מספר תחומי התערבות אשר לכל אחת מהם יש חלק משמעותי אך לא יחיד באפשרות לקדם את הילד. כמו כן על המערך הטיפולי להיות גמיש, כזה שבאפשרותו להשתנות לאורך הזמן  בהתאם לצרכיו המשתנים של הילד ומשפחתו.

3. יצירת מעטפת אינטגרטיבית של כל הדמויות המטפלות והמשמעותיות יחד עם ההורים כשותפים מלאים,  היא נקודת מפתח להתקדמות. מעטפת נוצרת באמצעות חיבורים בין הדמויות המשמעותיות של הילד אשר יש בניהן תקשורת רציפה והן חושבות את הילד, מתכננות עבורו יעדים וחוברות יחד בהדדיות ותקשורת מקסימאלית ליצירת דרכים מאפשרות להגיע ליעדים אלו. מטפלים בילדים על הספקטרום נדרשים לדעת לעבוד בצוות ולקיים עבודת צוות באופן שגרתי על מנת לקדם את תוכנית ההתערבות שלהם.

4. בנוסף לצורך של הילד על הספקטרום במערך שלם ומחובר התומך במאמציו להתקדם ולהשתלב, רצוי שהורים יעזרו במערך תמיכה והדרכה מתאים לצרכיהם ולצרכי המשפחה בכללותה. הורים הם סוכני שינוי, ויש בבחירות שלהם עבור ילדם ובעשייה השגרתית שלהם אפשרות להשפיע באופן ניכר . הורים הם "מנהלי המקרה" של הילד שלהם לאורך כל חייו. יחד עם זאת, מסלול החיים שלו לעיתים קרובות אינו דומה לזה של ילד רגיל ודורש ניווט לא שגרתי והתארגנות בהתאם. מערך תמיכה והדרכה אפשרי אם באמצעות  קבוצת הורים ואם באמצעות מפגשי שיח והדרכה.  

5. מטפלים, רואים חשיבות רבה במערכי תמיכה עבורם בעבודתם הטיפולית. מערכי תמיכה אלה אפשריים באמצעות מעגלי עמיתים, מפגשי הדרכה, ישיבות צוות השתלמויות סדנאות ועוד. ישנה אחריות רבה לצוות המטפל בילדים על הספקטרום ונמצא בשיח מתמיד עם משפחותיהם, להיות חלק ממערך שתומך מקצועית ורגשית בעבודתם המורכבת.

התייעצו עם האנשים שסייעו לכם בתהליך האיבחון באשר לנקודות משמעותיות אלה. כאשר אתם בוחרים מערך התערבות עבור ילדכם, ראו היבטים חשובים אלה כנקודות מפתח בשיח המנחה את הבחירות שלכם.  

בבית עמיתים צוות המאמין ביכולתם של ילדים על ספקטרום האוטיזם להשיג התקדמות משמעותית בתמיכה טיפולית מתואמת, שחוברת להורים ולצוות החינוכי. תמיכה טיפולית זו רואה את הילד באופן שלם ומתמקדת בכל נקודת זמן בתחומים הרלוונטיים עבורו מתוך הבנה רחבה בנסיון להשפיע על מכלול התפקוד של הילד. תמיכה טיפולית היוצרת עם ההורים מעטפת החושבת את הילד ויוצרת תשתית שבתוכה הוא יכול להתארגן אל מול דרישות המציאות על מנת להשתתף בה.  תמיכה טיפולית שתאפשר התארגנות פנימית וחוויה של השפעה ומסוגלות או מול אנשים ובעולם בכלל לצד מיומנויות הכרחיות לעצמאות בתחומי החיים -  משחק למידה חברות פנאי ומנוחה.  בבית עמיתים עבודת צוות רב מקצועי תחת קורת גג אחת היוצרת מערך טיפולי עבור המשפחה שיש בו שיח מתמיד ומערכי תמיכה הכרחיים.

   
שילוב - מעגלים בין פנים לחוץ.
השתתפותו של הילד על רצף האוטיזם נפגעת ובאה לידי ביטוי באפיונים ייחודיים בתחומי העיסוק השונים. אזורי הנוחות של ילדים נורמטיביים בתחומים  כישורי חיים, פנאי, מנוחה ושינה מהווים אתגר משמעותי לילד האוטיסט עד כדי מצבי מצוקה. נדרשת תמיכה משמעותית בתחומים  כגון: כישורי חיים משחק ולמידה. (צוות מדריכות רב"ע, עמותה לילדים בסיכון)
ספקטרום האוטיזם רחב ובו ילדים ואנשים שכל אחד מהם יחודי בדרכו. במידה מסויימת נכון לאפיין את רמת התפקוד של הילדים על פי יכולת השילוב שלהם יותר מאשר על פי רמת הידע שלהם בתחום כזה (דינוזאורים) או תפקוד בתחום מסויים (שפה) ומיומנות מסויימת שיש להם (הרכבת פאזלים) . יכולת השילוב של הילד מהווה אינידקציה ליכולת ההשתתפות המסתגלת שלו בסביבות שונות ולרמת התפקוד שלו.

בהתאם ילדים על קשת האוטיזם נעים בטווח שבין אלו שיש צורך להתאים את הסביבה אליהם באופן מקסימאלי על מנת לאפשר להם תפקוד, בדומה לסביבה טיפולית (ילדים בתפקוד נמוך)  לבין ילדים שיכולים להתאים את עצמם לסביבת בני גילם ולסביבת הקהילה (תפקוד גבוה).  ילדים שיש צורך להתאים עבורם את הסביבה, מתקשים לבוא במגע מסתגל עם המציאות וזקוקים לסביבה המותאמת למאפינים של עולמם הפנימי. המטפל צריך לדעת לנוע באופן גמיש עבור הילד בין המעגלים השונים, מזה הפנימי, המותאם לילד ועד החיצוני, בו הילד מתאים את עצמו, על מנת לתמוך באפשרות השילוב שלו.  

ישנם גורמים רבים המשפיעים על יכולת השילוב של ילד עם הספקטרום. נושא השילוב הוא נושא רחב ומורכב. כדאי לציין שלושה גורמים שיש להם משמעות רבה באפשרות לשילוב.
הבנה - עד כמה הילד מבין מה מתרחש סביבו מהמידע אליו הוא חשוף. עד כמה המידע מתארגן באופן כזה שמאפשר לילד להבין חוקיות, להבין מושגים, סכמות מצבים ואירועים. עד כמה הילד מבין שפה, תמונות, סמלים, מצבים ועוד.
למחשבה - התנהגות נוקשה וחזרתית יכולה להעיד על נסיון לפצות במצבים של חוסר הבנה
השפעה - עד כמה הילד מבין שהוא יכול להשפיע על העולם הסובב אותו על אנשים, על התרחשויות ומצבים. עד כמה הוא יודע איך להשפיע ומנסה אכן להשפיע במקביל לנסיון של אחרים להשפיע עליו, להפעיל  וללמד אותו.
יוזמה - עד כמה הילד מנסה בפועל להשפיע על התרחשויות ואנשים באמצעים העומדים לרשותו, בעיקר תקשורתיים כמו משא ומתן, או ניהוליים, על מנת ליזום ולהוציא לפועל רעיון שיש לו או תוכנית, גם כאשר יש לו מכשולים להתמודד איתם.

צוות המרכז הטיפולי שם לעצמו כמטרה לסייע לילדים  שאובחנו על רצף האוטיזם בכל טווח התפקוד, להשתלב בחברה באופן מיטבי. זאת באמצעות  פיתוח משאבים פנימיים ומיומנויות מותאמות ומשמעותיות בתחומי החיים - עצמאות, משחק, פנאי, למידה,חברה ומנוחה. צוות המרכז שואף לאפשר לילדים להשתתף ולהשתלב במגוון סביבות חיים –בבית עם בני המשפחה, בקבוצת השווים, קבוצת בני הגיל ובקהילה המורחבת
   
נושאים המעסיקים צוות המתמחה בעבודה עם ילדים עם ספקטרום האוטיזם באופן יחודי.
1. ספקטרום האוטיזם מנקודות מבט שונות -  אנשי הספקטרום (אס"י, ראו אתר) , נקודת מבטם של ההורים ונקודת מבטם של אנשי צוות חינוכי טיפולי.

2. שונות או לקות. האם אוטיזם היא הפרעה, לקות, או שהיא שונות מהרמה הנוירולוגית ועד הרמה החוויתית תפקודית. קונות  שלעיתים אמנם מזמנת מגבלות אך יחד עם זאת ביכולתה לזמן גם יכולת יוצאת דופן, נקודת מבט יחודית וחווית אחרות, בעיקר חברתית שהיא אינה טובה או רעה אלא בעיקר שונה מזו המוכרת לנו.

3. נקודת מוצא או מצב נתון. האם האוטיזם היא נקודת מוצא שבה הילד נמצא אבל יכול לנוע ממנה לכיוונים שונים ובמרחקים שונים מנקודת המוצא על מנת להתקדם לצמוח ולהתפתח. או האם אוטיזם הוא מצב נתון שבמסגרתו יש תחומים או יכולת שאינם בהישג היד של הילדים? חוסר הבנה של מצבים חברתיים הוא נקודת מוצא או מצב נתון שאין להשפיע עליו אלא רק לפצות עליו? חשיבה סימבולית היא נקודת מוצא או מצב נתון ?

4. להגיע יחד לנקודת האיזון , נקודת ה well being של הילד לדעת מה משפיע עליה, ולאפשר לילד כלים על מנת להשפיע עליה בכוחות עצמו. 

 5.  לזהות מוקדי הנאה ומצוקה. האם מה שהילד רוצה או עושה זה הדבר שמשמח אותו, מהנה עבורו, טוב או נכון עבורו. בטווח המיידי הקצר והארוך. איך נראת מצוקה של ילד על הספקטרום, איך יודעים שהוא נהנה.

6. לקדם את מה שהילד רוצה וצריך - האם הילד יודע להתנהל באופן שמאפשר לאחרים לדעת מה הוא רוצה וצריך. האם הילד ברור בהבעה של הצרכים והרצונות שלו, עד לאפשרות להביע אותם באופן תקשורתי ושפתי. ולעשות מאמצים לקדם את הצרכים והרצונות שלו.
   
מטרות הטיפול עבור ילדים על ספקטרום האוטיזם.  
מעקב התערבות  

 
 
עמיתים מדרך עוז:  טלפקס: 077-5357652     |     נייד: 055-8859659      |      דוא"ל:  baitamitim.eti@gmail.com      |     כתובת:  מושב מדרך עוז. מ.א. מגידו  
עיבוד מידע , עיבוד מידע חושי  ויסות חושי, טיפול באוטיזם, טיפול באוטיזם ביקנעם,  קבוצות טיפוליות , מיומנויות חברתית, טיפול בוויסות חושי, מרכז טיפולי רב מקצועי לטיפול באוטיזם, טיפול פסיכולוגי, טיפול ריפוי בעיסוק, טיפול קלינאית,  טיפול שפה,  טיפול דיאדי,  ABA  ניתוח התנהגות, אבחון פסיכיאטרי, התיעצות פסיכיאטרית, מידע להורים בנושא אוטיזם, טיפול באוטיזם באיזור העמק, טיפול בויסות חושי באיזור העמק, אתי ארד,  מרכז הדרכה בית עמיתים, , הגישה האינטגרטיבית, ASD,  ספקטרום אוטיזם.